Alekszandr Nyevszkij nagyfejedelem szobra a nevét viselő templom előtt Uszty-Izsorában |
Sztálin elvtárs gondterhelten
járkál fel s alá írószobájában, az éjszaka már rég leszállt, egész Moszkvában
csak az ő íróasztali lámpája ég, hiszen nagy gondban van a nép vezetője, nagy
gondban. A németek fegyverkeznek, Lebensraum – üvölti a kis bajszos, merthogy
nekik kell a tér. Mit tegyünk, mit tegyünk, a nagyfőnök koponyája majd
szétrobban, mégis mit képzel magáról ez a kis mitugrász, itt vagyunk több
millióan, erősek vagyunk, egyek vagyunk, hősök vagyunk, nagyok vagyunk!
Másnap irodájába hívatja
Ejzenstejnt, megbízható filmesét, ide figyelj, lenne neked valami. Lovag kéne
ide, egy hős. Nagy és megrendíthetetlen, egész oroszságunk védnöke és jelképe. A
jégmezőinké.
A Kijevi Rusz felbomlása idején, fejedelemségek kialakulása és a főbb központok |
Novgorod, 1236, kereskedőhajók
futnak ki és be, a rakparton kalapácsok, fűrészek és fújtatók zaja, ordibálás –
ide még egy zsákot, kifogytam a szögből, gyerünk-gyerünk, holnap úton kell
lenni – pár utcával beljebb a pazar, messzi földön híres piac hangjai és
illatai, gazdag bojár vezetők sietnek a vecsére, adó vagy nem-adó, háború vagy
nem-háború, iga vagy nem-iga. Az arisztokrácia – természetesen ha kellően
meggazdagszol, ami Novgorodban nem nehéz, fejed felszeged és már bojár is vagy –
irányította vecse (’tanács’) a novgorodi nagyfejedelmet is ellenőrzi,
fejedelemsége csak névleges, persze a csapatok élére őt állítjuk ki, ha
lennének óriásplakátok, az ő arcával reklámoznánk tisztes nemesi
köztársaságunkat. Alexandr herceg nincs még tizenhat éves, máris reklámarc,
édespapa révén, aki Vlagyimirban székel és Rjurikovics, hát muszáj volt az
ideküldött pejhedző állú kamaszgyereket a nagyfejedelmi székben látni, ha nem
akarunk a vlagyimiri fejedelemségnek adózni. Még mindig a legjobb megoldás, ez
a kölyök úgyse nagyon szól bele semmibe, eszik és alszik, esetleg nősül,
gyerekeket nemz, jól elvan.
A keresztes lovagok egyesülnek a
Német Lovagrenddel, a litvánok és a svédek északról fegyverkeznek, Batu kán lekaszabolta az összes harcképes fiatalunkat, felégette az összes utánpótlást jelentő falut
és várost, s mindhárom sereg itt van a nyakunkon. A bojár urak behúzzák a fejüket,
tessék Szása, lépj valamit, mégiscsak te vagy a fejedelmünk. Alexandr nagyot
fohászkodik, perelj Uram perlőimmel, kardot fog és megy a Néva-partra. Az
Izsora folyó vígan ömlik a Névába, az izsora törzs főnöke vígan súgja a
nagyfejedelem fülébe a svéd királyi csapatok helyzetét. Saját csapatai
(druzsinája) és a novgorodi haderő a meglepetés erejével szereznek nevet a
nagyfejedelemnek, alattvalói elnevezik Nyevszkijnek, azaz Névai-nak.
Ajjaj, baj lesz itt – a vecse
egésze megrendül, mit kezdjünk ezzel a kis mitugrásszal, nagy arccal jön ide
vissza, a nép ünnepli, közben elvesztette serege nagy részét, a tatárok jönnek,
a németek jönnek, a dánok jönnek, ezt meg itt ünneplik, ő meg azt hiszi,
tényleg nagy. Na, majd mi kézbe vesszük a dolgokat, nem kell nekünk fejedelem,
nem kell nekünk Nyevszkij – és köpnek egyet. Alexandr menekül, vissza az apjához,
jaj papa most mi legyen, Jaroszlav csak legyint, ne félj, csak higgy, jönnek
még a mi utcánkba. És a papa jól látta, másfél hónap múlva Pszkov német kézen,
a lovagrend csapatai harminc versztára a várostól, a vecse reszket. 1241 elején
küldött kopog Jaroszlavnál, kéne nekünk valaki, aki visszaver és megvéd,
Alexandr pedig emelt fővel vonul vissza városába.
Pszkov visszavétele |
Északon a csudok (észtek)
földjeit, majd Pszkovot foglalja vissza, végül eljön 1242. április ötödike, a
híres jégcsata időpontja. A gyengén felfegyverzett, gyalogos, ám annál nagyobb
létszámmal bíró orosz sereg a Csúd tó jegére csalogatja a keresztes
nehézlovasságot, ék alakban előretörő seregüket mélyen maguk közé engedik, és oldalról
morzsolják fel a német-dán egyesült lovagokat. Fejvesztve menekülnek, a lovak
össze-vissza nyargalásznak a jégen, az orosz hős vitézek diadalittasan
üvöltenek. Ekkor szól közbe az orosz tavasz, lévén már április van, mintha csak
egy olcsó dramaturgiai fogás lenne – a tó jege beszakad. Persze több ortodox
veszik oda, mint keresztes, de ismerjük már a történelem több pontjáról az
oroszok létszámbeli fölényéből következő ember-pazarlását – így is jóval több
győztes katona tér vissza diadalmenetben Novgorodba, mint ahány német és dán hadifoglyot
hoznak.
Miután a nyugatiakat letudta,
Nyevszkij kelet felé fordul, most már ideje lenne kezdeni valamit ezekkel a
húzott szeműekkel is, Batu kán is igen bosszankodik már a behódolást megtagadó
Novgorod, Kijev és Vlagyimir miatt. Jaroszlavot is még a nagykán nevezte ki annak
idején a vlagyimiri székbe – természetesen megfelelő juttatások fejében –,
úgynevezett nagyfejedelmi jarlik oklevelet kapott. Évente meg kell jelennie
pompás ajándékokkal megrakodva Karakorumban, a nagykán székhelyén, ám Güjük
nagykán anyja 1245-46. évi látogatásakor megmérgezi, apátlanul hagyva a
Jaroszlavics fiúkat és az orosz nemzetet. A vlagyimiri jarlikra Nyevszkij a
legesélyesebb, a káni udvartól többízbeni szívélyes meghívót kap, ám a Güjük
mamától tartva mindet visszautasítja. Öccse, Andrej előbb elfogadja a
meghívást, majd felcicomázva bátyja szemébe nevet – neszeneked, megyek és
megszerzem azt a jarlikot! Ezt már Alexandr sem hagyhatja szó nélkül, utána
indul, és Batu udvarában utol is éri. A kán pár hónapnyi várakozás után engedi
csak tovább őket, türelmesen kivárja, míg Güjük meghal, anyja már nem zavar
több vizet, és a nagyfejedelmi cím megkaparintására is több esélyük van. Karakorumban
fordul a kocka, Andrej szárnyal, Szása koppan, a nagykán Batu számításait
áthúzva – és neki alaposan beintve, erre nem számítottál Batukám, mi? –
megszegi a szokás diktálta szabályokat. A vlagyimiri nagykáni jarlikot a
másodszülött Andrej kapja, míg Nyevszkij boldoguljon csak a mongol hordák által
feldúlt-felgyújtott-kiirtott-porig rombolt Kijevi székben.
Nyevszkijt ábrázoló ikon a XVIII. századból |
Szása türelmes, apjától
megtanulta a jössz-te-még-az-én-utcámba (öcsikém) trükköt, alig négy-öt évet
kell várnia, s hopp, az öcsike már szervezkedik is a tatárok ellen, felkelést
robbant ki, no jó, akkor most lóra pattanunk és megszerezzük azt a Vlagyimirt. Előbb
Batunál, majd Möngke nagykánnál elfogyasztott ünnepi vacsorák során szépen
bemártja szövetkező öccsét, s láss csodát, hálából mit kap a kezébe – csak nem
egy nagyfejedelmi oklevelet! Vlagyimir, Kijev és Novgorod, oroszföld atyja!
Novgorodba fiát, Vaszilijt küldi – ahogyan apja őt, úgy tűnik Novgorod a
rjurikbeavatás próbavárosa –, bár a makacs bojárok megint lázadoznak, nem kell
nekünk kiküldött fejedelem, majd mi választunk gyengekezűt, de Alexandr felnőtt
ám közben, és visszaülteti helyére fiát.
Bár a nyugati fenyegetést már
régen letudta, azért most rendesen meggyűlik a baja a tatár-orosz látszatbéke
fenntartásával. Mikor a novgorodi bojárság megtagadja az adófizetést a tatár
hivatalnokoknak és fellázadnak – Vaszilijjal az élen – Nyevszkij mérlegel:
megadom a szabadságot nekik, lázadozzanak csak, érezzék szabadnak magukat, ez
tökjó, de ott a Horda, azok nem csak Novgorod ellen fognak vonulni, hanem egész
Oroszország ellen, ez így nem lesz jó, barátocskáim! Összeszedi saját és Batu
seregét, a város – és fia – ellen vonul, megbékíti a bojárokat és maga csikarja
ki belőlük az adót. Miután a Volgai Horda szuverén állammá válik, a nyomás
egyre nagyobb az oroszokon, a lázadozást nem lehet már kompromisszumokkal vagy
véres csatározásokkal eldönteni, az egységet és a részleges függetlenséget
viszont fenn kell tartani, a negyvenéves Nyevszkij Szaraj városába utazik. Az
asztalt – vagy szőnyeget, esetleg a nagykán sátrát – ütve eléri a viszonylagos
szabadság visszaállítását, sőt még Berke kán követeléseit is megtagadja,
miszerint az orosz alattvalók besorozásával növelje a tatár hadat az iráni
háborúhoz. Szaraji látogatása során megbetegszik, és a visszaút alatt, pár
hónap múlva, 1263. november tizennegyedikén, Gorogyecben meghal.
Nyikolaj Cserkasov Nyevszkijként az Ejzenstejn-filmben (1936, Jégmezők lovagja) |
Pazar – áll fel Sztálin elvtárs vörös foteléből, a vásznon
még villog a figyelmeztető felirat; „Oroszország mindenkit szeretettel vár, aki
békével jön, de kard által vész, ki karddal támad rá.” – pontosan erre
gondoltam drága Ejzenstejn elvtárs, ilyen az orosz hős, ilyen az orosz lélek,
ilyen az oroszság! Ezek után merjenek a németek megmoccanni, beszakad a jég
alattuk.
Prokofjev zenéje az Ejzenstejn-filmhez
Miklya-Luzsányi Eszter, 2012. július 15.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése