A tizenkét ünnep és a négy Istenszülő ikon
XVIII. századi tetraptichonok
Az ikonfestészetnek, de főleg az ikonok tiszteletének a XVIII. századi
Oroszországban már nagy hagyománya volt. A kézzel festett, templomokban
elhelyezett ikonok előtt imádkozó közemberek úgy hitték, hogy az ikon nem
csupán egy másolata az adott szentnek, vagy akár Máriának, Jézusnak, a
Szentháromságnak, hanem valódi képe – ezt a hitet különféle ikonfestési
technikák segítették. Az aranyozás a ruhán és az alakok körül az ikon fényből
születettségét hangsúlyozta, a "Krisztus nem kézzel festett mása" ikonográfiai
Krisztusábrázolás pedig az ábra Istentől, és nem a világba vetett festőtől
való származást hangsúlyozza. S még számos teológiai magyarázat és vallásos
technika van a fatáblára festett ikonok körében. A közember ezeket az ikonokat
a XVII. század közepéig csak a templomban csodálhatta, így az ájtatosság csupán
egy helyhez kötődött számára. Ám Nyikon pátriárka reformjai után oroszföldön
megjelentek az ószertartásúak (szakadároknak, raszkolnyikoknak és óhitűeknek is
nevezték őket), akik az egyházi hagyományok megújítása ellen, a hagyományok
megőrzése mellett harcoltak. Ők voltak azok, akik először öntöttek fémikonokat,
hiszen ez pontosan megőrzi az ősképet, jobban, mint a kézzel, fára festett –
másolt – ikonok. A rézikonok a XVIII. század folyamán nagyon elterjedtek a
köznép körében, hiszen a gyors előállíthatóság miatt bárkihez eljutott, s az
ikon előtti imádkozás így nem csupán a templomokhoz, szentélyekhez kötődő
unikum volt, hanem az otthoni, sőt utazás közbeni ájtatosság is lehetséges volt
a hordozható, és kevésbé sérülékeny rézikonok segítségével. A pravoszláv egyház
eleinte ellenezte a fémikonok használatát, de látva a tárgyak népszerűségét,
végül házi ájtatosság használatához engedélyezték, csak templomokba nem
lehetett bevinni. A nyakba akasztható és sokszor összehajtható fémikonok a
családban apáról fiúra öröklődtek, a házban красный угол (szép sarok) néven
külön szobasarkot rendeztek be az ikonoknak.
Mivel a rézikonok egyes darabjait csak nehezen, vagy egyáltalán nem
nevezhetjük egyedinek – hiszen az öntés során egy ábrázolásból több is készült
–, ezért írásomban nem egy darab ikonról, hanem egy ikonográfiai típusról,
rézikontípusról, a ünnepek ikonjairól fogok beszélni. A sokszorosítás folyamán
ennek az ikontípusnak csupán pár változata maradt fenn, viszont ezek nagy
számban. Az eltérés leginkább a zománcozásban, a zománc színeiben van, hiszen
ezt mindig utólag, kézzel vitték fel az ikon felületére, s minden műhelyben más
színt, más keveréket használtak. Másik nagy eltérés pedig a tízedik ünnep
ábrázolásában van, de erről majd később szólok.
Az egyház elvilágiasodása a XVIII. században volt jellemző, ami ellen a
pátriárkák és az egyszerű pópák is erősen küzdöttek. Ezen folyamat része a
sokszorosítható rézikonok megjelenése az egyszerű emberek életében, amik bár az
ájtatosságot és a vallásosságot segítették, mégsem voltak olyan elérhetetlenek,
mint a festett ikonok. A festett ikonokat csak bizonyos helyeken láthatták, és
nem, vagy csak keveset érinthették őket; ez is hangsúlyozta a szentek
világának feljebbvalóságát, míg a rézikonok – bármennyire is tisztelték őket –
mindennapi testi közelségben voltak a hívőkhöz, csókolgathatták, simogathatták
őket.
A falvakban a rézikonokat a falusi öntőműhelyben készítették, többször
egyéb réz használati tárgyakkal (gombokkal, csatokkal) egyetemben. A réz sokkal
olcsóbb és kevésbé sérülékeny volt, mint a festett ikon, s előállítása is
lényegesen egyszerűbb, . A rézikonok előállítása a peremvidékeken folyt inkább
(így Novgorodban és Kijevben), hiszen az állam által támogatott egyház az
újszertartásúak csoportja volt, akik az óhitűeket üldözték, így ők kiszorultak
a birodalom peremére.
A réz igen különös szerepet játszik a pravoszláv hívők körében. Régóta
mágikus-kultikus szemlélet övezte, s amikor megjelent az ikonokon, gyakran
hivatkoztak ószövetségi részekre: Mózes rézkígyójára vagy oltárára. A népi
gyógyászatban is igen nagy szerepe volt a réznek, hiszen a konoválok (magyarra
tévesen lódoktornak fordítják, de embereket is gyógyított) különböző
réztárgyakat használtak a munkájukban.
A rézötvözeteket hozzáértő módon kellett réz és cink ötvözésével
előállítani. A sárgaréz tárgyakat egyharmad rész cink, kétharmad rész réz
felhasználásával állították elő. Az arány betartása azért is fontos, mert minél
több cink kerül az ötvözetbe, annál inkább törékeny lesz a kész tárgy. Ritkán
megjelentek bronzöntvények vegyes fémhulladékból vagy vörösrézből és ónból. Még
ritkábban, de előfordulnak tiszta vörösréz öntvények is.
A tetraptichonok négy táblából álló rézöntvények. A két külső szárnya
behajtható, s az egész ikon becsukható, így könnyen magukkal is vihették. A
négy táblának köszönhetően félkör alakban felállítva, középre gyertyát helyezve
gyakran használták rögtönzött házi oltárként is, s ezért igen népszerű volt ez
a típus, főleg az utazók körében.
Az rézikonok datálásában több támpontunk is van. Első az öntvény
vastagságának megvizsgálása. A korai rézöntvények igen vékonyak, hiszen a XVII.
században még nem fedezték fel az Urali hegységben meghúzódó rézbányákat, ezért
a külföldről igen drágán felvásárolt rezet a lehető legvékonyabban öntötték a
formákba. Később, a hazai bányáknak köszönhetően már bátrabban használták, így
vastagabb és nehezebb öntvények készültek. Másik fontos kapaszkodónk a táblák
összekapcsolódási módszereinek vizsgálata. Korábban a két szárny találkozásánál alul és fölül két pontban
kapcsolták össze őket, de később már – ahogyan ezen az ikonon is látható – a két
táblát folyamatos zsanér kötötte össze.
Az első három táblán a
tizenkét fő ünnep volt látható, ezek más ünnepek voltak, mint a klasszikus
bizánci ábrázolásokon. Az utolsó táblán a négy Istenszülő ábrázolás tisztelete
látható. A felső, íves részekben pedig különböző szent jelenetek helyezkednek
el, amiket később kifejtek. A klasszikus bizánci ábrázolással (dódekaorton)
összevetve mutatom most be a tizenkét ünnep sorát.
Az első ünnep az Istenszülő születése, itt az orosz tetraptichon rögtön
el is tér a bizánci dódekaorton ábrázolástól, ahol elsőként az angyali
üdvözletet szokták bemutatni. Az Istenszülő születése nincs leírva a Bibliában,
ezért ábrázolása tipikusan a pravoszláv egyházra jellemző.
Az Istenszülő bevezetése
a templomba a második képecskén látható, amely szintén orosz ábrázolási szokás,
ez sem szerepel a bizánci ünnepek sorában. Ez a jelenet sem szerepel a
Bibliában.
A harmadikon az Angyali
üdvözlet jelenik meg, ez megegyezik a bizánci első ünneppel. Gábor arkangyal és
az Istenszülő látható, a jelenet pedig az örömhírnek, Krisztus érkezésének
hírének való meghozatalát jelzi. A Bibliában Lukács evangéliumában található
meg ez a jelenet.
Jézus születése a
következő, negyedik jelenet, a bizánciak másodikként, szintén Lukács
evangéliuma szerint jelenítették meg – a keleti egyházban Pszeudo-Máté apokrif
evangéliumát is figyelembe vették az ábrázolásnál, ennek hatására gyakran
megjelenik a két bábaasszony, Zelomi és Salome is.
Ötödik ünnepként Jézus bemutatását láthatjuk a templomban, Lukács könyve
alapján. A születése után negyven nappal az Istenszülő és Szent József a
jeruzsálemi templomba vitte, ahol az öreg Simeon kezébe vette, és dicsőítette
az Urat, hogy még életében láthatta a Megváltót.
Következőként Jézus
keresztelését ábrázolják, melynek alapja mind a négy evangéliumban megtalálható
(Máté, Márk, Lukács, János). A keresztelés a Jordán folyónál történt, a
folyóban Jézust, a parton pedig Keresztelő Szent Jánost láthatjuk.
Hetedik ünnep Krisztus színeváltozása, Máté, Márk és Lukács könyve
szerint. A kora bizánci ikonográfiai típus szerint középen a fénysugarakkal
körbevett Krisztus lebeg, két oldalán Mózes és Illés próféta, lent pedig Péter,
Jakab és János térdelnek.
Krisztus bevonul
Jeruzsálembe. A dódekaorton ábrázoláson a színeváltozás jelenete után Lázár
feltámasztása következik, de a keleti egyházban a jelenet kihagyásával tették
lehetővé, hogy az Istenszülő születését is ábrázolni tudják. A négy apostol
írása alapján Jézus szamárcsikón keleti szokás szerint oldalt ülve halad a város
kapuja felé, körülötte pedig a tanítványok.
A bizánci sorból
kihagyták a keresztre feszítést (amit az ikon felső, íves részén ábrázolnak),
az ünnepek elejére így az Istenszülő bevezetését a templomba helyezték.
Kilencedikként Krisztus pokolraszállása látható – a bizánciak ezt a jelenetet
néha a feltámadással helyettesítik –, ezzel pedig a Megváltó halál és bűn
fölötti győzelmét hangsúlyozzák. Evangéliumi utalások, de főként apokrif
szövegek alapján Ádámot és Évát láthatjuk Jézussal szemben, s körülöttük számos
ószövetségi alakot (többek között Dávidot és Salamont is).
A következő ünnep helyén
általában két variáns jelenik meg: az egyik a kronológiai vonalon kicsit ugorva
a Szentlélek eljövetelét ábrázolja, az Apostolok Cselekedetei alapján.
Fénysugarak indulnak az égből, és lángnyelvek jelennek meg a tanítványok feje
fölött. A másik variáció az ószövetségi Szentháromság ünnepének ábrázolása. Az
egy istenben három személy tanát hangsúlyozva, az emberi logikai rendszer
határát hangsúlyozzák azzal, hogy ezt a képet is bevették az ünnepek közé.
Tizenegyedikként
Krisztus mennybemenetele jelenik meg – a bizánci ünnepek sorában a Szentlélek
eljövetele és a Mennybemenetel történetileg helyesen, fordított sorrendben
szerepel. Lukács evangéliuma és az Apostolok Cselekedete szerint a felemelkedő
Megváltót és lent az apostolok csoportját láthatjuk, középen az Istenszülővel.
Utolsó ünnep az
Istenszülő elszenderedése, a dódekaorton és a keleti ábrázolásokon egyaránt. A
Biblia erről a jelenetről nem szól, apokrif hagyományok alapján került az
ünnepek sorába. A halálos ágynál megjelenik a tizenkét tanítvány és Krisztus az
angyalokkal. Péter és Pál apostolt kiemelve ábrázolják. Az ágy mögött Krisztus
az Istenszülő pólyás csecsemőként ábrázolt lelkével áll.
Az utolsó, negyedik szárnyon a négy különleges, az orosz nép számára
emlékezetes és sokszor másolt, lefestett Istenszülő ábrázolás tisztelete
látható. Ikon az ikonban képecskék ezek, melyeken megjelennek az eredeti
ikonok, s körülötte az Istenszülő ősképének tiszteletére összegyűlt szentek.
Első a Tyihvini
Csodatévő Istenszülő ikon tisztelete. Szent Alekszandr Szvirszkij, Szent Kirill
Belozerszkij és négy szent püspök látható az ikon körül. A Tyihvini Istenszülő
ősképe Jeruzsálemben volt, az V. században Konstantinápolyba vitték, ahonnan
1383-ban került Tyihvin városába. A legenda szerint a leégett templomból csak
ez az ikon került ki épen.
A másodikon a Vlagyimiri Csodatévő Istenszülő ikont láthatjuk, mellette
pedig Moszkvai Szent Eszelős Makszimot, Moszkvai Szent Eszelős Vaszilijt, Szent
Pétert, Szent Ilonát, Szent Alekszijt és Szent Fülöp moszkvai metropolitákat.
Az Istenszülő ábrázolás ősképe a XII. században készült Bizáncban, valószínűleg
elpusztult. Ezt az ábrázolástípust másolták a legtöbbször, legkorábbi másolata
a XIII. századra datálható. Ezt a másolatot Vlagyimir városában őrizték sokáig,
és városvédő szerepet tulajdonítottak neki. Legfontosabb ikonográfiai vonása
az, hogy az Istenszülő és Jézus arca összeér, s ezzel finoman érzékelteti az
evilági és túlvilági találkozását, valamint az anyai szeretet mélységét.
A Szmolenszki Csodatévő
Istenszülő ikon tisztelete harmadikként jelenik meg. A tisztelők között Kijevi
Barlanglakó Szent Antal, Kijevi Barlanglakó Szent Teodóz – a kijevi
barlangkolostor alapítói – és további négy szent szerzetes látható. Az ősképet
Szmolenszk városában őrizték, majd Moszkvában lemásolták, s a XVII. században
kihirdették az ikon összorosz ünneplését. Ettől kezdve rengeteg másolat
született az Istenszülő ábrázolásról.
Utolsóként a novgorodi
Istenszülő „a Jel” ikon tisztelete Római Szent Antallal, Laontyij rosztovi
érsekkel, három ismeretlen szenttel és egy őrangyallal. Ez az ikonográfiai
ábrázolás igen késői ám kedvelt ábrázolást. Az Istenanya széttárt karokban
imádkozik, testében pedig a még meg nem született Krisztus látható.
A fölső, íves formákban
négy jelenet szerepel. Az első az ikonokról elmaradhatatlan keresztre feszítés
jelenete, ezt az ünnepek sorából kihagyva, a felső sorban elsőként jelenik meg.
Középen a megfeszített Krisztus, körülötte a két Mária (a Biblia szövege
szerint az egyik Magdalai Mária, a másikat nem nevezi meg), János és Longinus,
római katona, a feje fölött kerubok.
A második tábla tetején az újszövetségi
Szentháromság ábrázolás. A kör a három személy egységét jelzi, körben az
angyalok tisztelete, a körön belül pedig Krisztus, az Istenatya és a Szentlélek
szerepel.
A harmadik szárnyon a szent
kereszt felmagasztalása jelenet látható. Az ortodox egyház szeptember
tizennegyedikén tartja a kereszt ünnepét, s ennek ábrázolását láthatjuk a
tetraptichon ezen részén.
A görögül akkathisztosznak nevezett himnusz alapján ábrázolják
negyedikként az Istenszülőt dicsőítő éneket. Középen Szent Mária felhőkön ül,
körben pedig angyalok és kerubok kara tiszteli.
A
tetraptichonok hátlapján, a két középső szárnyon még egy különleges
keresztábrázolás is megjelenik. Ennek oka, hogy a becsukott rézikon kívülről is
szentséget és tiszteletre méltóságot sugalljon. A hátlapon tehát gondosan
kimunkált vésést láthatunk, amely azonban a használat miatt sokkal jobban el
van kopva, mint a belső rész. Középen a keresztet, körülötte kerubokat és egy
ima szövegét láthatjuk.
Ezeket a jeleneteket ábrázolja tehát a keleti, orosz tetraptichon,
sokszínűségével és aprólékosságával elősegíti az otthoni ájtatosságra készülő
hívőt, hogy a képek tanulmányozásával több teológiai tanon is
elgondolkodhasson, s az ikon előtti imádság ne váljék egyhangúvá. Az
ószövetségi és újszövetségi Szentháromság, Krisztus életének jelenetei, a négy
Istenszülő ábrázolás tisztelete és Szent Mária ábrázolása szélesebb teret ad a
bibliai történetekben és tanításokban elmerülni vágyó közemberek számára, mint
egy egyszerűbb, csupán egy-két jelenetet ábrázoló rézikon. A tetraptichon
felállításával valóban egy kis oltárt, kis szentélyt alakítottak a hívők,
hiszen az ikonográfiai sokszínűség a templomok falán megjelenő bonyolult
elrendezésű és kötött rendszerű ikonosztázisra emlékeztethette a szent
helyektől esetleg távolabbra vetődő utazót.
Felhasznált Irodalom
Ruzsa György: Bronzba zárt áhítat, Az orosz fémikonok
művészete és teológiája, Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága, Szentendre, 2009
Pavel
Florenszkij: Az ikonosztáz, Corvina
Kiadó, Budapest, 1988
Miklya-Luzsányi Eszter, 2012. május 12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése